Twee elfjarige jongens zijn afzonderlijk van elkaar gered uit het puin van ingestorte gebouwen in Venezuela, nadat het land werd getroffen door zware aardbevingen. De reddingen vonden plaats binnen enkele uren van elkaar.
Beelden van de eerste jongen, Moises genaamd, toonden hoe hij uit het vernielde puin werd getrokken met zijn ogen bedekt tegen het felle zonlicht. Omstanders en reddingswerkers reageerden met luid applaus. Kort daarna maakte waarnemend president Delcy Rodríguez via sociale media bekend dat ook een tweede elfjarige jongen was gered in de kustplaats Caraballeda. Op videobeelden was te zien hoe hij op een brancard van een grote puinhoop werd gedragen.
De twee aardbevingen, met een kracht van respectievelijk 7,2 en 7,5 op de schaal van Richter, troffen Venezuela op woensdag en volgden elkaar op met slechts 39 seconden tussentijd. Sindsdien zijn officieel al minstens 1.430 doden bevestigd. Tienduizenden mensen worden nog altijd vermist.
Meer dan 85 uur na de eerste beving geven reddingswerkers de hoop niet op. Zij benadrukken dat overlevenden nog steeds mogelijk in leven zijn, zeker als zij toegang hebben tot voedsel en water onder het puin.
Volgens de Colombiaanse nationale dienst voor rampenbeheersing lag Moises begraven onder ongeveer drie meter puin. Het reddingsteam werkte zes uur lang met grote precisie om de jongen te bereiken. Volgens berichten van persbureau Reuters werd hij aangetroffen in de buurt van zijn moeder en zus, die beiden het leven hadden verloren.
Rodríguez schreef bij de beelden van de tweede redding: ‘In deze uren is elk leven hoop voor Venezuela.’
De kuststreek La Guaira, waar Caraballeda onder valt, is het zwaarst getroffen gebied. Honderden gebouwen zijn ingestort en veel mensen zitten nog vast onder het puin. Wanhopige familieleden graven met blote handen in het puin op zoek naar dierbaren. Sommigen vertelden aan de BBC dat zij mensen horen onder het beton, maar de zware platen niet kunnen verplaatsen en wachten op de komst van zwaar materieel.
De reddingswerkzaamheden worden bemoeilijkt door aanhoudende naschokken, die bewoners hevig angst aanjagen. ‘Eerlijk gezegd word je er zenuwachtig van. Elk klein geluidje… het is verschrikkelijk,’ aldus de 64-jarige buschauffeur Jesús Andueza.
Duizenden mensen slapen inmiddels in hun auto of kamperen op open plekken zoals de luchthaven en een golfbaan, uit angst voor instortende gebouwen. De golfbaan in Caraballeda, ooit keurig onderhouden, fungeert nu als noodkamp met een tijdelijk ziekenhuis en een inzamelpunt voor hulpgoederen.





