De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio is dinsdag begonnen aan een diplomatieke reis langs drie belangrijke Golfstaten: de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en Bahrein. Het bezoek vindt plaats in een gespannen sfeer, nu de relaties tussen Washington en zijn regionale bondgenoten onder druk staan.
De drie landen die Rubio bezoekt, werden eerder getroffen door Iraanse aanvallen tijdens de gezamenlijke militaire operatie van de Verenigde Staten en Israël, die bekendstond als ‘Operation Epic Fury’. Een gevoelig punt is dat deze Golfstaten vooraf niet waren ingelicht over de operatie. Dit gebrek aan communicatie heeft de nodige wrijving veroorzaakt in de diplomatieke verhoudingen.
Nu de strijdbijl met Iran begraven lijkt te worden, staat Rubio voor een dubbele uitdaging. Enerzijds moet hij de geschonden vertrouwensband met de Golfpartners herstellen. Anderzijds wordt aan diezelfde landen gevraagd financieel bij te dragen aan de wederopbouw van Iran, het land dat hen kort geleden nog aanviel. Dat is een moeilijk verzoek om te verkopen aan regeringen die de schade van die aanvallen nog vers in het geheugen hebben.
De Amerikaanse diplomatie bevindt zich daarmee in een lastige spagaat: Washington wil enerzijds een nieuw akkoord met Teheran vormgeven en anderzijds zijn traditionele bondgenoten in de regio tevreden houden. De Golfstaten, die jarenlang hebben gerekend op Amerikaanse bescherming tegen Iran, kijken nu met argusogen naar de toenadering tussen Washington en hun regionale rivaal.
Rubio’s bezoek wordt dan ook gezien als een poging om de schade te beperken en de Golfstaten mee te krijgen in de nieuwe diplomatieke koers van de Amerikaanse regering. Of hij daarin zal slagen, is nog maar de vraag.











