Een verzengende hittegolf trekt momenteel over Europa en brengt tientallen miljoenen mensen in de greep van extreme temperaturen. De hitte, die zich vanuit het westen richting het oosten van het continent verplaatst, eist al levens en verbreekt historische temperatuurrecords.
Zwitserland beleefde drie dagen op rij een nieuw record voor de warmste junidag ooit gemeten. De extreme hitte had ook gevolgen voor de energievoorziening: twee kerncentrales moesten worden stilgelegd omdat het water in de rivier de Aare te warm was geworden om de reactoren mee te koelen. Dit illustreert hoe klimaatextremen niet alleen gevaarlijk zijn voor mensen, maar ook voor kritieke infrastructuur.
In Denemarken werd zaterdag eveneens een nieuw nationaal temperatuurrecord voor juni geregistreerd. Spanje heeft inmiddels meer dan 327 sterfgevallen gemeld die worden toegeschreven aan de hitte. De exacte aantallen lopen nog op naarmate de hittegolf aanhoudt en meer regio’s worden getroffen.
Wetenschappers zijn eensgezind in hun analyse: een hittegolf van deze intensiteit, zo vroeg in de zomer, zou vrijwel ondenkbaar zijn geweest zonder de door de mens veroorzaakte klimaatverandering. De uitstoot van broeikasgassen maakt extreme weersomstandigheden zoals deze niet alleen waarschijnlijker, maar ook heviger en gevaarlijker.
Overheden in verschillende landen roepen burgers op om zoveel mogelijk binnen te blijven, voldoende water te drinken en kwetsbare mensen zoals ouderen en jonge kinderen extra in de gaten te houden. Koelcentra zijn geopend in diverse steden om mensen verlichting te bieden.





