Zwaargewichtkampioen Oleksandr Usyk heeft aangekondigd afstand te doen van al zijn wereldtitels, maar benadrukt dat hij nog niet klaar is met de boksport. De 39-jarige Oekraïner, die nog altijd ongeslagen is met 25 professionele overwinningen, droeg de WBA-, WBC- en IBF-titels in het zwaargewicht.
Via sociale media liet Usyk weten dat zijn beslissing weloverwogen is. ‘Dit is niet het einde van mijn verhaal. Het vervolg komt nog,’ schreef hij. In een videoboodschap voegde hij daaraan toe dat hij de titels beschikbaar wil stellen voor de boksers die klaarstaan om voor die kampioenschappen te strijden. ‘Ik verlaat de gordels, maar niet de sport. Mijn laatste dans moet nog komen,’ aldus de tweevoudig onbetwist wereldkampioen.
Usyk had eerder laten weten na zijn laatste gevecht nog twee keer te willen boksen voordat hij definitief zou beslissen over zijn pensioen. Zijn meest recente optreden, in mei in Egypte, was een moeizame overwinning op kickbokser Rico Verhoeven, die pas één keer eerder had geboxed maar Usyk flink aan het werk zette. Usyk won uiteindelijk in de elfde ronde.
Door de titels neer te leggen, ontwijkt Usyk de verplichte uitdagers die de boksbonden hem hadden opgelegd. Zo had de WBC hem opgedragen te vechten tegen de ongeslagen Duitser Agit Kabayel, die door velen wordt gezien als de meest verdienstelijke uitdager die nog geen kans heeft gekregen op een wereldtitel. Nu de bonden opnieuw moeten beslissen, kan Kabayel mogelijk rechtstreeks tot kampioen worden uitgeroepen.
De beslissing gooit de zwaargewichtdivisie volledig open. Lange tijd draaide alles aan de top van het boksen om de Oekraïner. Nu er plotseling meerdere titels vrijkomen, liggen er kansen voor verschillende vechters. Naast Kabayel zijn ook Frank Sanchez, die eerste staat bij de IBF, en Murat Gassiev, die de WBA-reguliere titel bezit, in beeld. Ook de jonge Brit Moses Itauma ziet een mogelijke weg naar een wereldtitel voor zich opengaan.
De WBO-titel is in handen van de Brit Daniel Dubois, die Usyk twee keer trof maar verloor, en die de gordel veroverde door eerder dit jaar Fabio Wardley te verslaan.
Usyk bouwde zijn legendarische carrière op in het cruisergewicht, voordat hij in 2019 de overstap maakte naar het zwaargewicht. Sindsdien versloeg hij Anthony Joshua en Tyson Fury elk twee keer.
Analisten zien in zijn stap een teken dat Usyk zijn loopbaan langzaam afrondt. Door afstand te doen van de titels bevrijdt hij zichzelf van de verplichtingen en politiek die bij het kampioenschap horen, en krijgt hij de vrijheid om zelf te bepalen hoe zijn laatste optreden eruit zal zien.





