De troon waarop rocklegende Ozzy Osbourne zat tijdens zijn allerlaatste optreden wordt binnenkort tentoongesteld voor het publiek in Birmingham. Dit gebeurt rond de tijd dat fans de eerste verjaardag van zijn overlijden herdenken.
Het gaat om een opvallend zwart, gotisch vormgegeven zetelstuk dat voor het laatst te zien was tijdens het afscheidsconcert van Black Sabbath in Villa Park in juli 2025. Vanaf 1 juli maakt het bijzondere object deel uit van de tentoonstelling ‘Ozzy Osbourne: Working Class Hero’ in het Birmingham Museum & Art Gallery.
De keuze voor deze datum is niet toevallig. De opening valt samen met de herdenking van het befaamde ‘Back to the Beginning’-concert op 5 juli, en komt vlak voor de eerste sterfdag van de in Birmingham geboren muzikant. Osbourne, wereldberoemd als zanger van Black Sabbath en als soloartiest, overleed in 2025 en liet een enorme erfenis achter in de rockwereld.
De tentoonstelling in zijn geboortestad wil de mens achter de rockster eren. De troon vormt een emotioneel middelpunt van de expositie, als tastbaar symbool van zijn laatste publieke optreden. Fans uit binnen- en buitenland worden verwacht om een laatste eerbetoon te brengen aan de man die mede aan de basis stond van het heavy metal genre.











