De twee grootste Zuid-Koreaanse chipfabrikanten, Samsung Electronics en SK Hynix, staan op het punt om monumentale investeringsplannen bekend te maken. Dat melden Zuid-Koreaanse media deze week.
Volgens het Koreaanse zakenkrant Maeil Business Newspaper is Samsung van plan om maandag een investeringspakket van maar liefst 1.000 biljoen Koreaanse won aan te kondigen. Omgerekend gaat het om ongeveer 646 miljard dollar, te besteden over een periode van tien jaar. Mocht dit plan doorgang vinden, dan zou het de grootste investeringsaankondiging in de geschiedenis van Zuid-Korea zijn.
Toplieden van zowel Samsung als SK Hynix zouden begin volgende week worden verwacht bij een presidentiële bijeenkomst in het Blauwe Huis, de officiële ambtswoning van de Zuid-Koreaanse president. Beide bedrijven gelden als de meest waardevolle ondernemingen van het land en behoren wereldwijd tot de absolute koplopers op het gebied van geheugenchips.
De enorme investeringen hangen nauw samen met de explosief groeiende vraag naar geavanceerde chips voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. De wereldwijde AI-boom heeft de vraag naar geheugencomponenten, zoals de zogenoemde HBM-chips (High Bandwidth Memory), sterk aangewakkerd. SK Hynix geldt momenteel als marktleider op dat specifieke segment, terwijl Samsung hard werkt om terrein te herwinnen.
De aankondigingen komen op een moment dat Zuid-Korea zijn positie in de mondiale halfgeleiderindustrie wil verstevigen. Landen en regio’s als de Verenigde Staten, Europa en China investeren eveneens massaal in eigen chipproductie, wat de concurrentie op de wereldmarkt verder verscherpt.
Nog niet alle details van de investeringsplannen zijn bevestigd. Het is vooralsnog onduidelijk hoe het geld precies verdeeld zal worden over verschillende projecten, locaties en technologieën. Verwacht wordt dat maandag meer duidelijkheid komt wanneer de officiële aankondigingen worden gedaan.





