Noord-Korea heeft een nieuwe oorlogsbodem in gebruik genomen. Leider Kim Jong Un presenteerde dinsdag tijdens een officiële ceremonie in de westelijke havenstad Nampo de destroyer Choe Hyon, een marineschip van ongeveer 5.000 ton. Het staatspersagentschap KCNA maakte het nieuws woensdag bekend.
Kim benadrukte tijdens de plechtigheid dat schepen zoals de Choe Hyon het bewijs vormen dat de nucleaire bewapening van de Noord-Koreaanse marine volgens plan verloopt. Het schip is voortaan verantwoordelijk voor de verdediging van de westelijke kustlijn van het land.
Het schip werd al in april 2025 voor het eerst getoond aan de buitenwereld. Sindsdien presenteert Kim de Choe Hyon als een belangrijke stap in de uitbreiding van het militaire bereik van Noord-Korea en zijn vermogen om preventieve aanvallen uit te voeren. Volgens staatsmedia beschikt het schip over een breed scala aan wapensystemen, waaronder luchtafweer, anti-scheepswapens en ballistische en kruisraketten die nucleaire ladingen kunnen dragen.
Zuidkoreaanse functionarissen en defensie-analisten vermoeden dat het schip mede is gebouwd met Russische hulp, als onderdeel van de steeds hechtere militaire samenwerking tussen Moskou en Pyongyang. Sommige experts twijfelen echter of het vaartuig al volledig operationeel inzetbaar is.
In de aanloop naar de officiële ingebruikname voerde Noord-Korea de afgelopen maanden meerdere tests uit met het schip, waaronder lanceringen van kruisraketten met vermeend nucleair vermogen.
Tijdens zijn toespraak maakte Kim duidelijk dat de rol van de marine fundamenteel is veranderd. De vloot is volgens hem niet langer uitsluitend bedoeld voor de verdediging van de eigen kustwateren, maar ontwikkelt zich tot een strategische strijdmacht uitgerust met geavanceerde middelen.
De nadruk op marinecapaciteiten past in een bredere verschuiving in het Noord-Koreaanse militaire beleid. Na jaren van intensieve ontwikkeling van ballistische raketten richt Kim zijn aandacht nu steeds meer op de zeemacht. Zo is het land ook bezig met de bouw van een nucleair aangedreven onderzeeër. Tijdens het partijcongres van de Arbeiderspartij in februari van dit jaar presenteerde Kim een vijfjarenplan voor de strijdkrachten, met daarin onder meer de ambitie om intercontinentale ballistische raketten vanuit onderwater te kunnen lanceren.
Na een rakettest aan boord van de Choe Hyon in maart stelde Kim dat de nucleaire bewapening van zijn marine een fundamentele verandering teweeg zou brengen in de manier waarop Noord-Korea zijn maritieme soevereiniteit verdedigt.





