De Amerikaanse strijdkrachten hebben zaterdag een tweede reeks luchtaanvallen uitgevoerd op Iran, op bevel van president Donald Trump. Dit gebeurde nadat Iran raketten en drones had ingezet tegen zowel Bahrein als Koeweit, waarmee het broze bestand tussen de twee landen opnieuw onder druk kwam te staan.
De aanval op Koeweit was de eerste Iraanse actie sinds het sluiten van een tijdelijk staakt-het-vuren, en vond plaats kort nadat een door de Amerikaanse marine geleide maritieme organisatie aankondigde een vaarroute nabij Oman te verbreden voor zowel inkomend als uitgaand scheepvaartverkeer. Die beslissing dreigt een nieuw conflictpunt te worden met Teheran.
Het Amerikaanse Centraal Commando maakte bekend dat de aanvallen gericht waren op Iraanse militaire infrastructuur, waaronder communicatiesystemen, luchtverdedigingsinstallaties, opslagplaatsen voor drones en mijnlegcapaciteiten. Aanleiding was een aanval op een schip op zee eerder die zaterdag. Het betreffende vaartuig, de tanker Kiku onder Panamese vlag, vervoerde ruwe olie voor het staatsoliebedrijf van Qatar. Qatar speelt een sleutelrol als bemiddelaar tussen Iran en de Verenigde Staten.
Trump reageerde via zijn platform Truth Social en stelde dat de VS Iraanse opslag- en radarlocaties had aangevallen omdat Iran het staakt-het-vuren opnieuw had geschonden. Hij waarschuwde dat er een moment kan komen waarop de VS niet langer terughoudend kan blijven en gedwongen wordt ‘de klus militair af te maken’. Hij voegde daar dreigend aan toe dat de Islamitische Republiek Iran in dat geval niet langer zou bestaan.
Het incident is onderdeel van een reeks wederzijdse acties. Enkele dagen eerder had een Iraanse drone al een koopvaardijschip voor de kust van Oman aangevallen, waarop de VS met luchtaanvallen reageerde.
Volgens scheepvaarttrackingsites vertrok de Kiku eerder die week vanuit een Qatarees olieveld in de Perzische Golf, op weg naar een haven in de Verenigde Arabische Emiraten aan de Golf van Oman, net voorbij de Straat van Hormuz. Het schip leek gebruik te maken van een alternatieve vaarroute langs de Omaanse kust, als omweg om de door Iran gecontroleerde wateren te vermijden.
Het Amerikaanse leger stelde dat Iran de kans had gekregen het bestand te respecteren, maar daar bewust voor had gekozen dit niet te doen.
Iraanse staatstelevisie meldde explosies in een gebied net ten noorden van de Straat van Hormuz. Na de Amerikaanse aanvallen in de vroege ochtend van zondag liet het Koeweitse leger weten dat de luchtverdediging Iraanse drones had onderschept boven Koeweits grondgebied.
De situatie blijft gespannen nu beide partijen elkaar blijven bestoken, terwijl diplomatieke inspanningen via Qatar proberen een volledig uitbreken van een grootschalig conflict te voorkomen.
