De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft het op vrijdag in Washington gesloten akkoord met Libanon omschreven als een gevoelige klap voor Iran en Hezbollah. De overeenkomst, die tot stand kwam na vijf onderhandelingsrondes onder Amerikaanse bemiddeling, moet de weg vrijmaken voor vrede tussen de twee buurlanden en voorziet onder meer in de ontwapening van de Libanese militante beweging Hezbollah.
Hezbollah-leider Naim Qassem reageerde echter fel afwijzend. Hij noemde het akkoord ‘vernederend, beschamend en een opgave van soevereiniteit’ en waarschuwde dat het de deur zou kunnen openzetten voor Israëlische annexatie van Zuid-Libanon. Volgens Qassem is de overeenkomst ‘nietig en ongeldig’ en moet in plaats daarvan uitvoering worden gegeven aan de afspraken die eerder werden gemaakt in het kader van een Iraans-Amerikaans memorandum van overeenstemming, dat ook een staakt-het-vuren in Libanon omvat.
Israëlisch defensieminister Israel Katz liet weten dat zijn troepen in Libanon zullen blijven zolang Hezbollah niet volledig ontwapend is. Hij gaf het leger opdracht zich voor te bereiden op een langdurig verblijf in het zuiden van het land en benadrukte dat er geen sprake zal zijn van terugtrekking zolang de organisatie nog bewapend is.
Netanyahu bevestigde dit standpunt tijdens een televisietoespraak. Hij stelde dat zowel de Verenigde Staten als Libanon het recht van Israël hebben erkend om een veiligheidszone in Libanon te handhaven, voor zolang dat nodig is voor de eigen veiligheid.
Binnen Israël klinkt ook kritiek op het akkoord. De extreemrechtse veiligheidsminister Itamar Ben Gvir verwierp de deal en betoogde dat alleen het Israëlische leger in staat is Hezbollah daadwerkelijk te ontwapenen.
Libanon raakte op 2 maart betrokken bij het bredere regionale conflict, nadat Hezbollah — gesteund door Teheran — raketten op Israël afvuurde als vergelding voor de dood van de Iraanse opperste leider bij gezamenlijke Amerikaanse en Israëlische aanvallen. Israël reageerde met zware luchtaanvallen en een grondoffensief in Zuid-Libanon, waar het sindsdien grote delen van het grondgebied bezet houdt. Daarbij zijn op grote schaal woningen en andere gebouwen gesloopt.
Iran houdt vol dat elk vredesakkoord voor de regio ook Libanon moet omvatten, terwijl de Libanese regering juist heeft geprobeerd de onderhandelingen over Libanon los te koppelen van de bredere regionale gesprekken.
De tegengestelde reacties van Israël en Hezbollah benadrukken hoe fragiel de situatie nog steeds is, ondanks de ondertekening van het raamakkoord. Of de deal daadwerkelijk zal leiden tot stabiliteit in de regio blijft vooralsnog onzeker.
