ORANJESTAD/DEN HAAG — Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima hebben hun medeleven uitgesproken met de slachtoffers van de zware aardbevingen in Venezuela. In een korte verklaring stellen zij dat hun gedachten uitgaan naar alle getroffenen en naar de families die rouwen of in angst verkeren om hun dierbaren. De boodschap komt op een moment dat Venezuela nog bezig is de gevolgen van de ramp in kaart te brengen.
Het koninklijk paar verklaarde: “Ons buurland Venezuela is getroffen door hevige aardbevingen. Wij leven mee met alle getroffenen en zijn in gedachten bij de families die nu rouwen of in angst verkeren om hun dierbaren.” In de Engelstalige versie van dezelfde boodschap werd eveneens benadrukt dat Venezuela als buurland diep wordt geraakt door de gebeurtenissen.
De verklaring krijgt in het Caribisch deel van het Koninkrijk extra betekenis, omdat Venezuela geografisch dicht bij Aruba, Curaçao en Bonaire ligt. De aardbevingen waren ook in delen van de regio voelbaar en leidden kortstondig tot bezorgdheid over mogelijke gevolgen voor de Benedenwindse Eilanden. Het Amerikaanse tsunamiwaarschuwingssysteem meldde later dat de dreiging was geweken.
Uit gegevens van de United States Geological Survey blijkt dat Venezuela op 24 juni werd getroffen door zware seismische activiteit. Internationale berichtgeving meldde vervolgens aanzienlijke schade en een groeiende humanitaire impact. Daarmee krijgt de steunbetuiging van het staatshoofd en de koningin niet alleen een symbolisch, maar ook een regionaal en menselijk gewicht.
De verklaring van het koninklijk paar bevat geen nadere aankondiging van concrete hulpmaatregelen of diplomatieke stappen. Zij moet vooralsnog worden gelezen als een officiële boodschap van medeleven en solidariteit met de slachtoffers van de ramp. Een afzonderlijke nadere toelichting van de Rijksvoorlichtingsdienst werd bij publicatie niet aangetroffen.
