Een nieuw onderzoeksrapport heeft het grootste verloskundig schandaal in de geschiedenis van de Britse gezondheidsdienst NHS aan het licht gebracht. Het gaat om ernstige tekortkomingen in de kraamafdeling van het Nottingham University Hospitals NHS Trust, die zich uitstrekten over een periode van meer dan tien jaar.
Het rapport onderzocht ruim 2.500 gevallen uit de periode 2012 tot 2025. De conclusies zijn vernietigend: er was sprake van diepgewortelde en structurele fouten die jarenlang werden genegeerd door bestuurders en leidinggevenden. Meer dan 500 baby’s en moeders kwamen om het leven of liepen ernstig letsel op als gevolg van deze tekortkomingen. Veel van deze sterfgevallen en verwondingen hadden voorkomen kunnen worden.
Bijzonder schrijnend is dat vrouwen en families die aan de bel trokken, stelselmatig werden genegeerd. Vrouwen van kleur en jonge moeders voelden zich extra kwetsbaar en gemarginaliseerd. Daarnaast speelde chronisch personeelstekort een grote rol in het ontstaan van de problemen.
Het rapport benadrukt ook dat er aanzienlijke psychologische schade werd aangericht door gebrekkige nazorg na overlijdens. De NHS zou zich meer hebben bekommerd om haar eigen reputatie dan om het leveren van veilige zorg. Volgens critici is een ingrijpende cultuurverandering binnen de organisatie noodzakelijk.
Ouders en nabestaanden vrezen dat de verantwoordelijken nooit ter verantwoording worden geroepen, zeker als er geen officieel publiek onderzoek komt. Toch is er nu de mogelijkheid dat artsen en managers strafrechtelijk worden vervolgd.
Naast het Britse zorgschandaal was er ook aandacht voor de extreme hitte die Europa momenteel in zijn greep houdt. Parijs bereikte op 24 juni een temperatuur van 41 graden Celsius, warmer dan Mekka in Saudi-Arabië op diezelfde dag. In Brussel liep het kwik op tot 37 graden, meer dan in Caïro, terwijl Berlijn 33 graden noteerde, een graad hoger dan Kabul in Afghanistan.
Klimaatexperts waarschuwen dat hittegolven door klimaatverandering steeds vaker voorkomen, heviger worden en zich over een langere periode uitstrekken. Hoewel de temperaturen volgende week tijdelijk zullen dalen, verwachten meteorologische diensten dat er vanaf ongeveer 10 juli opnieuw een periode van extreme hitte aanbreekt.
