De Britse realityster Ashley Cain heeft publiekelijk toegegeven niet trots te zijn op uitspraken die hij jaren geleden deed op sociale media. Dit naar aanleiding van een artikel waarin expliciete en vrouwonvriendelijke berichten van zijn hand aan het licht kwamen. De BBC besloot daarop een nieuwe documentairereeks met hem niet uit te zenden.
In een verklaring op Instagram erkende Cain het gedrag zonder het te verdedigen of goed te praten. Volgens hem stammen de berichten van meer dan tien jaar geleden, toen hij naar eigen zeggen nog veel moest groeien als persoon. Hij wees erop dat zijn carrière als profvoetballer door een blessure vroegtijdig eindigde, waarna hij via realitytelevisie een nieuwe weg insloeg. Die wereld beloonde hem, zo stelde hij, voor een provocerende houding.
Eerder berichtte The Guardian over tweets op een inmiddels verwijderd account, waarin Cain vrouwen zou hebben aangeduid met grove en denigrerende termen. Ook zou hij grappen hebben gemaakt over geweld tegen vrouwen. De BBC bevestigde dat er geen toekomstige samenwerking met de presentator gepland staat. Een tweede seizoen van zijn avonturenprogramma was al opgenomen, maar zal niet worden uitgezonden.
Cain, bekend van programma’s als Ex on the Beach en Go Hard or Go Home, schreef in zijn verklaring dat hij gelooft in verantwoordelijkheid nemen én in persoonlijke groei. Hij benadrukte dat wie je ooit was, niet hoeft te bepalen wie je nu bent. Daarbij verwees hij naar de sterke vrouwen in zijn leven, waaronder zijn moeder, tante, grootmoeder en zus, als belangrijke invloeden.
De voormalige speler van Coventry City sprak ook over het verlies van zijn dochtertje, dat in 2021 overleed aan kanker. Dat verlies heeft hem naar eigen zeggen diepgaand veranderd en hem ertoe aangezet zich in te zetten voor zieke kinderen en hun families.
Cain sloot zijn verklaring af met de boodschap dat hij zijn fouten erkent, maar ook wil laten zien door zijn daden dat hij een ander mens is geworden.